Projekt „Coś za coś – siła pieniądza” wyrósł z potrzeby kształtowania świadomości ekonomicznej u dzieci już od najmłodszych lat. Dzięki temu, w dorosłym życiu dzieci będą miały szansę uniknąć błędnych decyzji ekonomicznych. Kluczowe w tej mierze stało się poznanie wartości pieniądza, co umożliwił projekt. Wzięło w nim udział ponad 150 uczniów z siedmiu wybranych podczas rekrutacji szkół podstawowych.
W pierwszej kolejności ECN poprowadził trzy rodzaje warsztatów, każdy po 45 minut. Elementem pierwszych zajęć była mennica. Uczestnicy mogli samodzielnie wybijać własne monety. Na kolejnych zajęciach dzieci sprawdzały prawdziwość pieniądza w promieniach UV i w świetle białym, wykonały samodzielnie banknot, z którego można korzystać jedynie w państwie „Energia” – krainie gospodarnego cesarza Glutozłotego. Natomiast na trzecich warsztatach uczyły się obsługi edukacyjnego modelu bankomatu i wykonywały swoją kartę do bankomatu.
W drugim etapie całość przedsięwzięcia przeniesiona została do szkół. W ramach projektu uczestnicy odwiedzili też siedzibę NBP, aby dowiedzieć się jak funkcjonuje bank. Uczniowie mieli też okazję zobaczyć specjalną wystawę zorganizowaną na 100-lecie polskiego złotego. Powstała także gra detektywistyczna z wykorzystaniem wystawy ECN pn. „Na tropie gospodarnego Glutozłota”. Karty wykorzystane w zabawie są załącznikiem do publikacji, która powstała na zakończenie projektu. Podręcznik zawiera scenariusze zajęć dla nauczycieli, którzy będą mogli je wykorzystać w swojej pracy.
Efekt swoich działań uczestnicy projektu prezentowali podczas konferencji wieńczącej projekt, która odbyła się 5 kwietnia w KPT. Uczniowie każdej klasy podsumowali projekt zgodnie z wybraną przez siebie formą: plastyczną, teatralną, wystąpienia.
– W wyniku przeprowadzonych badań ankietowych nauczyciele ocenili go bardzo pozytywnie. Począwszy od przeprowadzenia sprawnego procesu rekrutacji do wartości merytorycznych, jakie projekt wniósł w proces nauczania uczniów biorących w nim udział – informuje Karolina Grochowina, koordynator projektu. – Nauczyciele byli bardzo zadowoleni z poruszanej tematyki na warsztatach oraz z wysokiego poziomu prowadzonych zajęć. Opiekunowie grup również zgłaszali potrzebę kontynuacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem zwiększonej liczby klas biorących udział w projekcie – dodaje.
Projekt „Coś za coś – siła pieniądza” realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach edukacji ekonomicznej był projektem przygotowanym merytorycznie przez pracowników Energetycznego Centrum Nauki.
Zachęcamy do pobrania publikacji poprojektowej, dostępnej TUTAJ.