Energetyczne Centrum Nauki

Zamknij
Energetyczne Centrum Nauki Industria > Aktualności > Wydarzenia > Aktualności > Oferta warsztatów dla szkół

Oferta warsztatów dla szkół

Warsztaty z zakresu programowania, konstrukcji, biologii, fizyki czy też astronomii… Zapraszamy do zapoznania się z ofertą warsztatów, kierowaną do uczniów przedszkoli oraz szkół.


Zajęcia dla grup szkolnych w Energetycznym Centrum Nauki KPT odbywają się od wtorku do piątku o godz. 8.30, 10.30 lub 12.30 i kierowane są do różnych grup wiekowych – od starszych przedszkolaków aż po uczniów szkół ponadpodstawowych. W roku szkolnym 2017/2018 został wprowadzony podział tematyczny na każdy z dni, w których realizowane są zajęcia. Wtorki to dni interdyscyplinarne pn. „Szkolne Kompendium”, środy – przyrodniczo-astronomiczne „Mikroobserwacje Makroświata”, czwartki – robotyczno-programistyczne „Programowanie Dziecinnie Proste”, z kolei piątki to dni techniczno-konstrukcyjne „Podpatrzone z Natury”.

Wybierając ofertę warsztatów w Energetycznym Centrum Nauki KPT można skorzystać z dwóch opcji. Do wyboru przez nauczyciela to:

  • Warsztaty w laboratorium połączone ze zwiedzaniem – 90 minut, bilet grupowy w cenie 15 zł/os. Uczniowie uczestniczą w warsztatach tematycznych oraz eksperymentują na wystawie wraz z opiekunami. Maksymalna liczba uczestników to 60 osób.
    WTOREK – PIĄTEK godz.: 8.30, 10.30, 12.30, 14.30.
  • Warsztaty w laboratorium – 45 minut, bilet grupowy w cenie 8 zł/os. Jednorazowo na zajęcia zapraszamy maksymalnie 30 osób. Uczniowie uczestniczą w warsztatach tematycznych wraz z opiekunami.
    WTOREK – PIĄTEK godz.: 8.30, 10.30, 12.30, 14.30.

W celu rezerwacji miejsc oraz wyboru tematu warsztatów prosimy o kontakt pod nr 41 278 72 50 (w godzinach pracy Centrum). Tematy zajęć dostępne są poniżej.


OFERTA WARSZTATÓW NA ROK SZKOLNY 2017/2018

WTOREK: „SZKOLNE KOMPENDIUM” – Dzień Interdyscyplinarny

STARSZE PRZEDSZKOLAKI (5, 6 lat)

Dlaczego Baba-Jaga mieszka w chatce na kurzej łapce?

Skąd wzięły się wiatraki i do czego służyły pierwotne konstrukcje tego typu? Jak działają wiatraki? Kiedy wiatr jest pożyteczny, a kiedy szkodliwy? Jakie ma właściwości? Czy da się go złapać? Poznaj turbiny wiatrowe, ich budowę i dowiedz się skąd bierze się wiatr. Skonstruuj własny wiatrak i wspólnie z innymi uczestnikami stwórzcie ekologiczną farmę wiatrową.

Laboratorium przedszkolaka

Co się stanie gdy zmieszamy sodę oczyszczoną z octem? Czy balon zawsze pęka gdy go przekłuwamy? Czy istnieje substancja, która może być cieczą i ciałem stałym jednocześnie? Zamień się w prawdziwego naukowca, badaj i eksperymentuj w laboratorium „Generator mocy”.

SZKOŁA PODSTAWOWA (I–III)

Na pierwszy rzut…OKO!  

Na czym polega proces widzenia i po co nam łzy? Jak często mrugamy i co wiemy dzięki oczom? Czy tak naprawdę widzimy oczami? Dlaczego obrazy, które widzimy nie zawsze są dobrze interpretowane? Poznaj budowę oka oraz odkryj kilka złudzeń optycznych, dzięki którym wykonasz magiczne sztuczki.

Nadstaw ucha i nie daj się oszukać

Jakie zwierzę ukrywa się w uchu? Jak powstają dźwięki i jak je odbieramy? Co ma wspólnego ucho z równowagą? Które zwierzę ma największe uszy, a które jest w stanie usłyszeć nawet stąpanie muchy? Poznaj budowę ucha, dowiedz się dlaczego słyszymy, baw się dźwiękami i skomponuj dziwaczny instrument muzyczny.

Weź głęboki oddech i zachłyśnij się wiedzą

Na czym polega proces oddychania? Dlaczego warto oddychać przez nos? Czy elektroniczne papierosy są szkodliwe? Jaką pojemność mają płuca dorosłego człowieka? Poznaj budowę układu oddechowego, dowiedz się jaką rolę spełniają w nim płuca i własnoręcznie wykonaj model obrazujący ich funkcjonowanie.

 Pokaż mi swój dziób, a powiem Ci co jesz (tylko kl. III, I semestr: październik – marzec)

Co jedzą ptaki? Jak je karmić? Co ma wspólnego dziób sikorki z klamrą do włosów? Czy sikorki, wróble i kaczki mogą jeść to samo? Poznaj naszych skrzydlatych przyjaciół i dowiedz się jak prawidłowo ich dokarmiać, aby nie zrobić im krzywdy. Skomponuj wartościowy pokarm dla ptaków i dbaj o nie!

Umysłowa rozgrzewka – zajęcia detektywistyczne (tylko kl. III, maks. 30 osób)

Wciel się w rolę detektywa i rozwiąż intrygujące zagadki! Zbadaj pod mikroskopem podejrzane substancje, rozpoznaj odciski palców, odkoduj ukryte informacje. Korzystając ze wskazówek i analizując zebrane dowody, przeprowadź śledztwo i rozwikłaj sprawę, a otrzymasz specjalną odznakę dra Glutka.

Wyrysuj program – OZOBOTY

Spotkaj się z Ozobotami – maleńkimi, wesołymi kuleczkami, które rozpoznają kolory i potrafią wykonywać polecenia. Narysuj im linię na zwykłej kartce papieru i zastosuj proste kolorowe komendy, żeby robot zrealizował misję, którą mu zlecisz. Zaprogramuj dzień rodzinie Glutobotów i dopilnuj, aby każdy wykonał prawidłowo wyznaczone zadanie.

Jednym kliknięciem… – PHOTONY, czyli programowanie z Grupą MAC

Jedno kliknięcie – tylko tyle dzieli Cię od rozpoczęcia przygody z programowaniem robotów. Poznaj z nami Photona – niezwykłego przybysza, który uczy się razem z Tobą i chce poznać nasz świat. Zostań jego przewodnikiem i kompanem do zabawy, i korzystając z aplikacji multimedialnej razem wybierzcie się w niezapomnianą podróż do świata kodów.

SZKOŁA PODSTAWOWA (IV-VI)

Wsłuchaj się w głos serca…

Ile litrów krwi w ciągu 1 minuty jest w stanie przepompować nasze serce?  Na jaką wysokość serce człowieka mogłoby wypompować krew? Czy znajdujące się w naszym organizmie naczynia włosowate byłyby w stanie opleść Ziemię? Dowiedz się jak działa pompa, którą masz w sobie, poznaj jego budowę, proces obiegu krwi w organizmie.

Nadstaw ucha i nie daj się oszukać

Jakie zwierzę ukrywa się w uchu? Jak powstają dźwięki i jak je odbieramy? Co ma wspólnego ucho z równowagą? Które zwierzę ma największe uszy, a które jest w stanie usłyszeć nawet stąpanie muchy? Poznaj budowę ucha, dowiedz się dlaczego słyszymy, baw się dźwiękami i skomponuj dziwaczny instrument muzyczny.

Weź głęboki oddech i zachłyśnij się wiedzą

Na czym polega proces oddychania? Dlaczego warto oddychać przez nos? Czy elektroniczne papierosy są szkodliwe? Jaką pojemność mają płuca dorosłego człowieka? Poznaj budowę układu oddechowego, dowiedz się jaką rolę spełniają w nim płuca i własnoręcznie wykonaj model obrazujący ich funkcjonowanie.

 Pokaż mi swój dziób, a powiem Ci co jesz  (I semestr: październik – marzec)

Co jedzą ptaki? Jak je karmić? Co ma wspólnego dziób sikorki z klamrą do włosów? Czy sikorki, wróble i kaczki mogą jeść to samo? Poznaj naszych skrzydlatych przyjaciół i dowiedz się jak prawidłowo ich dokarmiać, aby nie zrobić im krzywdy. Skomponuj wartościowy pokarm dla ptaków i dbaj o nie!

Śladami EdiSwana. Żarówka z ołówka.

Jak długo świeciła pierwsza żarówka? Czy da się samodzielnie zbudować własną? Poznaj historię wynalazku, który miał ogromny wpływ na rozwój ludzkości. Dowiedz się jak jest zbudowana żarówka oraz dlaczego świeci. Sprawdź co może być przewodnikiem, a co izolatorem prądu, a także zbuduj obwód elektryczny.

Tajemnicza siła przyciągania – podstawy magnetyzmu

Siły magnetyczne są jednymi z podstawowych sił w naturze. Czy da się zobaczyć na własne oczy pole magnetyczne? Jakie znamy rodzaje magnesów? Czy bieguny magnetyczne są równe ziemskim? Czy magnes może być wykorzystywany w technice i czy rzeczywiście przyciągnie wszystkie metalowe przedmioty? „Polewituj” z magnesami i namagnesuj się wiedzą!

Umysłowa rozgrzewka – zajęcia detektywistyczne (maks. 30 osób)

Wciel się w rolę detektywa i rozwiąż intrygujące zagadki! Zbadaj pod mikroskopem podejrzane substancje, rozpoznaj odciski palców, odkoduj ukryte informacje. Korzystając ze wskazówek i analizując zebrane dowody, przeprowadź śledztwo i rozwikłaj sprawę, a otrzymasz specjalną odznakę dra Glutka.

Wyrysuj program!  – OZOBOTY

Spotkaj się z Ozobotami – maleńkimi, wesołymi kuleczkami, które rozpoznają kolory i potrafią wykonywać polecenia. Narysuj im linię na zwykłej kartce papieru i zastosuj proste kolorowe komendy, żeby robot zrealizował misję, którą mu zlecisz. Zaprogramuj dzień rodzinie Glutobotów i dopilnuj, aby każdy wykonał prawidłowo wyznaczone zadanie.

Jednym kliknięciem… – PHOTONY, czyli programowanie z Grupą MAC

Jedno kliknięcie – tylko tyle dzieli Cię od rozpoczęcia przygody z programowaniem robotów. Poznaj z nami Photona – niezwykłego przybysza, który uczy się razem z Tobą i chce poznać nasz świat. Zostań jego przewodnikiem i kompanem do zabawy, i korzystając z aplikacji multimedialnej razem wybierzcie się w niezapomnianą podróż do świata kodów.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA (VII, VIII) + GIMNAZJUM (II, III)

Śladami EdiSwana. Żarówka z ołówka

Jak długo świeciła pierwsza żarówka? Czy da się samodzielnie zbudować własną? Poznaj historię wynalazku, który miał ogromny wpływ na rozwój ludzkości. Dowiedz się jak jest zbudowana żarówka oraz dlaczego świeci. Sprawdź co może być przewodnikiem, a co izolatorem prądu, a także zbuduj obwód elektryczny.

Bądź na fali w swojej przestrzeni

Dlaczego zwierzęta uciekają z pewnych terenów kilka dni przed trzęsieniem ziemi? Jak daleko od nas uderzy piorun? Dowiedz się czym jest fala i poznaj jej właściwości. Wspólnie z innymi uczestnikami wykonajcie falownicę, i zamieńcie laboratorium „Generator mocy” w prawdziwe laboratorium dźwięku.

Wyrysuj program! – OZOBOTY

Spotkaj się z Ozobotami – maleńkimi, wesołymi kuleczkami, które rozpoznają kolory i potrafią wykonywać polecenia. Narysuj im linię na zwykłej kartce papieru i zastosuj proste kolorowe komendy, żeby robot zrealizował misję, którą mu zlecisz. Zaprogramuj dzień rodzinie Glutobotów i dopilnuj, aby każdy wykonał prawidłowo wyznaczone zadanie.

Jednym kliknięciem… – PHOTONY, czyli programowanie z Grupą MAC

Jedno kliknięcie – tylko tyle dzieli Cię od rozpoczęcia przygody z programowaniem robotów. Poznaj z nami Photona – niezwykłego przybysza, który uczy się razem z Tobą i chce poznać nasz świat. Zostań jego przewodnikiem i kompanem do zabawy, i korzystając z aplikacji multimedialnej razem wybierzcie się w niezapomnianą podróż do świata kodów.

Enigma ludzkiego ciała, czyli DNA jako najstarszy kod świata. (kl. III Gim.)

Kody są używane od tysięcy lat. Już Egipcjanie potrafili zakodować informacje i umieścić je w takiej „dziwacznej” postaci w grobowcach i świątyniach. Poznaj związki chemiczne budujące organizmy, dowiedz się jaka jest różnica pomiędzy informacją genetyczną a kodem genetycznym. Przy pomocy doświadczenia wyizoluj DNA z owoców i warzyw, rozwiąż kilka logicznych łamigłówek i zbuduj trójwymiarowy model DNA.

SZKOŁA ŚREDNIA

Enigma ludzkiego ciała, czyli DNA jako najstarszy kod świata

Kody są używane od tysięcy lat. Już Egipcjanie potrafili zakodować informacje i umieścić je w takiej „dziwacznej” postaci w grobowcach i świątyniach. Poznaj związki chemiczne budujące organizmy, dowiedz się jaka jest różnica pomiędzy informacją genetyczną a kodem genetycznym. Przy pomocy doświadczenia wyizoluj DNA z owoców i warzyw, rozwiąż kilka logicznych łamigłówek i zbuduj trójwymiarowy model DNA.

Bądź na fali w swojej przestrzeni. 

Dlaczego zwierzęta uciekają z pewnych terenów kilka dni przed trzęsieniem ziemi? Jak daleko od nas uderzy piorun? Dowiedz się czym jest fala i poznaj jej właściwości. Wspólnie z innymi uczestnikami wykonajcie falownicę, i zamieńcie laboratorium „Generator mocy” w prawdziwe laboratorium dźwięku.

Uwaga! Dodatkowo we wtorki jest możliwość rezerwacji dowolnego tematu ze środy, czwartku lub piątku. Tematy te są przeznaczone dla słuchaczy w wieku 7 +.


ŚRODA: „MIKROOBSERWACJE MAKROŚWIATA” – Dzień Przyrodniczo-Astronomiczny (kl. I szkoły podstawowej – szkoły ponadpodstawowe)

Pod mikroskopem 

Smak i zapach cebuli znamy wszyscy – jest ona nie tylko ważnym składnikiem w daniach wielu kuchni świata, posiada też liczne właściwości lecznicze. A czy wiedziałeś, że cebula jest znakomitym materiałem badawczym? Zamień się w prawdziwego biologa samodzielnie wykonując preparat mikroskopowy i bez wyciskania łez dowiedz się, jak powstało powiedzenie „ubrany na cebulkę”.

Jak kamień w wodę

Czy zwykła kąpiel w wannie może prowadzić do naukowych odkryć? Dlaczego mały kamyczek opada na dno, a ogromny statek unosi się na powierzchni wody? Poczuj się jak Archimedes i rozwiąż zagadkę Kartezjusza.

Poza Ziemią  

Ziemia i jej najbliższe otoczenie skrywa jeszcze wiele niespodzianek. Jak wyglądałoby życie na innych planetach? Ile mielibyśmy lat? Jaka byłaby nasza waga? Jakie skarby kryją się pod ich powierzchnią? Aby poznać gwiazdy i planety ludzie wysyłają satelity. Wybierz się w badawczą misję do laboratorium „Generator mocy” i poznaj odpowiedzi na najbardziej intrygujące pytania o kosmosie.


CZWARTEK: „PROGRAMOWANIE DZIECINNIE PROSTE” – Dzień Robotyczno-Programistyczny (kl. I szkoły podstawowej – szkoły ponadpodstawowe)

Wyrysuj program!  – OZOBOTY

Spotkaj się z Ozobotami – maleńkimi, wesołymi kuleczkami, które rozpoznają kolory i potrafią wykonywać polecenia. Narysuj im linię na zwykłej kartce papieru i zastosuj proste kolorowe komendy, żeby robot zrealizował misję, którą mu zlecisz. Zaprogramuj dzień rodzinie Glutobotów i dopilnuj, aby każdy wykonał prawidłowo wyznaczone zadanie.

Jednym kliknięciem… – PHOTONY, czyli programowanie z Grupą MAC

Jedno kliknięcie – tylko tyle dzieli Cię od rozpoczęcia przygody z programowaniem robotów. Poznaj z nami Photona – niezwykłego przybysza, który uczy się razem z Tobą i chce poznać nasz świat. Zostań jego przewodnikiem i kompanem do zabawy, i korzystając z aplikacji multimedialnej razem wybierzcie się w niezapomnianą podróż do świata kodów.


PIĄTEK: „PODPATRZONE Z NATURY” – Dzień Techniczno-Konstrukcyjny (kl. I szkoły podstawowej – szkoły ponadpodstawowe)

Fenomen makaronu

Spaghetti jest kruche, włos łamliwy, a papier cienki i delikatny? Nic bardziej mylnego! Jeden włos może utrzymać ciężarek o wadze 150 gramów! Czy wiesz, że spaghetti od lat jest obiektem naukowych badań poważnych fizyków? Zaprojektuj samodzielnie konstrukcję mostu, wybuduj go i poddaj próbie wytrzymałościowej!

 Lekki ciężar

Uważna obserwacja świata w praktyce okazuje się bardzo przydatna. Czy wiesz, jak powstały piramidy? Co łączy dźwig i ramię człowieka? Czy gazy i ciecze są w stanie napędzić urządzenie? Myśl jak kreatywny inżynier! Obserwuj! Projektuj! Konstruuj!

 Lot do celu

Gdybyśmy tylko mieli skrzydła… – rozmyślał Leonardo da Vinci. Renesansowy geniusz wiele lat poświęcił na rozszyfrowanie zagadki ptasiego lotu i zaprojektowanie maszyny zdolnej unieść człowieka w przestworza. Co sprawia, że samolot lata nie machając skrzydłami? Co wspólnego z lotnictwem ma kilkucentymetrowa ważka i niepozorny dmuchawiec? Obserwując przyrodę człowiek spełnia marzenia i dokonuje wielkich rzeczy. I Ty leć z nami… prosto do celu!


Grupy zorganizowane mogą również skorzystać z samego zwiedzania wystawy.

  • Zwiedzanie wystawy – 90 minut, bilet grupowy kosztuje 10 zł/os. Uczniowie eksperymentują na wystawie wraz z opiekunami.

         WTOREK – PIĄTEK godz.: 8.30, 10.30, 12.30 i 14.30.

  • Zwiedzanie wystawy – 45 minut, bilet grupowy kosztuje 5 zł/os. Uczniowie eksperymentują na wystawie wraz z opiekunami.

         SOBOTA godz.: 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00, 17.00.


Indywidualnie zwiedzających oraz całe rodziny zapraszamy na familijną sobotę. Szczegóły: TUTAJ.